ورود و ثبت نام

حق تقدم سهام چیست و چرا اهمیت دارد

بازار بورس، جایی است که روزانه در آن معاملات زیادی انجام می شود و افراد زیادی سعی می کنند تا با انجام معاملات درست به سود برسند. اصطلاحات و مفاهیم زیادی در این بازار وجود دارد که یک معامله گر باید به خوبی با آنها آشنا باشد. اگر در بازار بورس فعالیت داشته باشید، حتما تا به حال حق تقدم سهام به گوشتان خورده است. در این مقاله به این پرداخته شده است که حق تقدم سهام چیست و چرا اهمیت دارد.

افزایش سرمایه و حق تقدم

همان گونه که خودتان هم خوب می دانید، مهم ترین دارایی بورس سهام شرکت های موجود در آن می باشد. شرکت ها در بورس، سهام خود را عرضه می کنند تا با جذب سرمایه بتوانند به اهداف مالی و اقتصادی خود دست یابند. سرمایه بسیار زیادی می تواند به سمت سهام شرکت ها جاری شود. اگر شرکتی عملکرد خوبی داشته باشد مطمئنا مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و پول های زیادی به سمت آنها روانه می شود. برای مثال اگر شما به شرکت آمازون نگاه کنید می بینید که بر اثر عملکرد مناسبش در ایام کرونا به خوبی توانست رشد کند و سهامش بسیار گران تر شوند.

شرکت های بورسی هر کدام دارای سرمایه مشخصی هستند. در این میان هر از گاهی شرکتی تصمیم می گیرد که سرمایه خود را افزایش دهد. افرایش سرمایه از طریق روش های مختلفی انجام می شود. هر کدام از این روش ها مزیت های خودش را دارد.

زمانی که افزایش سرمایه صورت می گیرد، به نسبت آن سهام جدید عرضه می شود.در واقع تعداد سهام شرکت افزایش می یابد تا تعداد سهام با سرمایه شرکت منطبق باشد. زمانی که تعداد سهام افزایش یابد مسلما از درصد مالکیت سهامداران فعلی کاسته می شود اما آنها انتظار دارند به دلیل این که وفاداری خود را به این سهم اثبات کرده اند، در اولویت خرید این سهام قرار داشته باشند. شرکت هم همین کار را انجام می دهد و اینجاست که پای “حق تقدم” به بحث باز می شود. حق تقدم در واقع یعنی سهامداران فعلی یک شرکت نسبت به خرید سهام جدید عرضه شده در اولویت هستند و در واقع مقدم بر دیگران هستند و برای همین است که به آن حق تقدم می گویند.

مثالی برای حق تقدم

فرض کنید که یک شرکتی بخواهد با سود انباشته خود سرمایه خود را افزایش دهد. برای مثال فرض کنید که شرکت 50 درصد به سرمایه خود اضافه کند. اگر سرمایه شرکت 200  میلیارد باشد حالا سرمایه شرکت به 300 میلیارد می رسد.

فرض کنید شما 400 سهم از این شرکت را از قبل خریداری کرده اید و تا پیش از برگزاری مجمع هم صاحب آن بوده اید بنابراین حالا به اندازه 50 درصد حق تقدم خواهید داشت.این یعنی شما 200 حق تقدم دریافت خواهید کرد که می توانید از آنها استفاده کنید.

استفاده از حق تقدم

شاید خیلی ها بپرسند حالا اگر فردی صاحب حق تقدم شد می تواند با آنها چه کار کند؟ در جواب این سوال باید گفت که فردی که صاحب حق تقدم سهام است می تواند یا با پرداخت مبلغ اسمی آن و پر کردن فرم مربوطه برای مالکیت سهام، سهم های مربوطه را مال خود کنید یا این که آنها را بفروشید. در حال حاضر مبلغ اسمی هر سهم در کشور 100 تومان یا 1000 ریال است که شما می توانید با پرداخت آن، حق تقدم را به سهم عادی خود تبدیل کنید.

اگر هم دوست ندارید می توانید آن را بفروشید. حق تقدم سهام مانند سهام عادی در بازار بورس قابل خرید و فروش است و افراد می توانند به راحتی آنها را به دیگران بفروشند. شما اگر دوست ندارید که سهام این شرکت را بیشتر از این تعداد داشته باشید، می توانید حق تقدم را بفروشید و پول نقدی آن را دریافت کنید.

دقت کنید که نماد حق تقدم در بازار بورس با حرف ح در پایان یک سهم اضافه می شود. برای مثال اگر شما سهم شگویا را خریده باشید آن گاه حق تقدم شما به شکل شگویاح خواهد بود. شما می توانید این نماد را به راحتی در سامانه های های معاملاتی خود مشاهده کنید و به راحتی ان را بفروشید.

در صورتی که نه برای تبدیل آنها به سهام و نه برای خرید آنها اقدام کنید، پس از پایان مهلت فروش ، شرکت آن را از طریق روش های خودش می فروشد و آن را پس از کم کردن مبلغ کارمزد به حساب شما واریز می کند.

سوالات رایج درباره حق تقدم سهام

دامنه نوسان حق تقدم چقدر است؟

حق تقدم هم مانند سهام عادی دارای نوسان است و بنابراین قیمتش به صورت روزانه بالا و پایین می رود. دامنه نوسان آنها اما دوبرابر سهام عادی است.

حق تقدم استفاده نشده چیست؟

زمانی که فرد حق تقدم خود را نه تبدیل به سهام عادی کند و نه انها را بفروشند یعنی از آنها هیچ استفاده نکرده است. در چنین شرایطی خود شرکت حق تقدم را می فروشد و پولش را به حساب سهامدار واریز می کند.

آیا حق تقدم بخریم؟

اگر می خواهید حق تقدم بخرید حتما با تحلیل قوی و شناخت مناسب سهام این کار را انجام دهید. حق تقدم به دلیل نوسان بالاترش دارای ریسک بالایی است و به همین دلیل هر چقدر سود زیادتری دارد ضررش هم بیشتر است. این به مهارت شما بستگی دارد که آیا حق تقدم بخرید یا خیر.

چرا حق تقدم باعث کاهش قیمت سهم می شود؟

وقتی که سهام جدید عرضه می شود ،یعنی عرضه سهام بالاتر می رود و در نتیجه قیمت سهم پایین می اید. با پایین آمدن قیمت، از آن سود تقاضا برای خرید سهم نیز افزایش می یابد و این باعث جذب سرمایه می شود.

نماد حق تقدم چیست؟

حرف ح در پایان یک سهم نشان دهنده حق تقدم می باشد. برای مثال شما در پرتفوی خود سهم خساپاح را دارید. این یعنی حق تقدم سهم خساپا را دارا هستید و می توانید نسبت به فروش آن اقدام کنید.

مهلت فروش حق تقدم چقدر است؟

مهلت فروش یک حق تقدم، مهلتی دو ماهه است. اگر در این مدت حق تقدم فروخته نشود ، خود شرکت اقدام به فروش حق  تقدم افراد خواهد کرد.

نتیجه گیری

شرکت های زیادی در بورس وجود دارند که هر از گاهی تصمیم می گیرند که سرمایه خود را افزایش دهند. با افزایش سرمایه، سهم های جدیدی از یک شرکت عرضه می شود. سهامداران قبلی انتظار دارند که آنها برای تصاحب این سهم های جدید در اولویت باشند. شرکت برای همین کار ، به آنها حق تقدم اعطا می کند. حق تقدم یعنی این که افراد سهامدار می توانند زودتر از دیگر افراد سهام تازه عرضه شده را تصاحب کنند. برای این کار کافی است تا سهامدار مبلغ اسمی سهم جدید را بپردازد و حق تقدم را به سهم عادی تبدیل کند.

اگر هم علاقه ای به این کار نداشت می تواند این حق تقدم ها را بفروشد و از این طریق به سود برسد. برای فروش حق تقدم ها مهلتی دو ماهه در نظر گرفته شده است و افراد به راحتی می توانند از طریق سامانه معاملاتی خود دست به فروش این حق  تقدم ها بزنند. حق تقدم با حرف ح مشخص می شود. برای مثال اگر شما در پایان نماد شستا حرف ح را بیاورید آن گاه با حق تقدم آن روبرو هستید که شستاح خواهد بود. برای فروش حق تقدم ها باید دقت کرد.

اگر کسی هیچ کاری با حق تقدم های خود نکند یعنی نه آنها را تبدیل به سهم عادی کند و نه آنها را بفروشد، آنگاه پس از پایان مهلت فروش حق تقدم، شرکت آنها را خواهد فروخت و پول آن را به حساب سهامدار واریز می کند.

سهمیران

برای این که افراد بتوانند در بازار بورس به سود دست یابند باید دارای مهارت و قدرت تحلیل باشند. مهارت و قدرت تحلیل نیاز به آموزش دیدن دارد. سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری حافظ سالهاست که در حال آموزش مسائل بورس به افراد است. کارگزاری حافظ خود یکی از بهترین کارگزاری های کشور است که بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه می کند.

سهمیران با آموزش مسائل و مفاهیم بورس به افراد، به آنها یاد می دهد که چگونه در بورس حرکت کنند و با انجام معاملات مناسب به سود برسند. سهمیران با دوره های آموزشی خود به افراد یاد می دهد که چگونه روند سهم های گوناگون را تحلیل کنند و از این طریق، فرصت های خرید و فروش را شناسایی کنند. با این کار آنها سود خوبی را نصیب خود خواهند کرد. سهمیران انواع تحلیل های بنیادی و تکنیکال را به شما آموزش خواهد دارد و به خوبی قدرت تحلیل شما را بالا می برد. در کنار تحلیل، سهمیران به شما آموزش خواهد داد که چگونه از استراتژی های معاملاتی مناسب استفاده کنید تا بیشترین سود نصیب شما می شود.

در کنار آموزش تحلیل و استراتژی های معاملاتی، سهمیران مدیریت ریسک را آموزش می دهد که باعث می شود تا ضرر افراد از طریق آن به کمترین میزان ممکن برسد و سودشان به بالاترین حد برسد. مدیریت ریسک یعنی این که شما بتوانید به خوبی ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و از از این طریق بهترین معاملات را انجام دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp